preskoči na sadržaj

Srednja škola Stjepana Sulimanca

 > Naslovnica
Novi promotivni video Srednje škole Stjepana Sulimanca


Vijesti

PISA 2018

Autor: Josip Ivoš, 27. 4. 2018.

Srednja škola Stjepana Sulimanca sudjelovala je ove godine u provođenju PISA testiranja. PISA 2018 je peto po redu obrazovno istraživanje u Republici Hrvatskoj, a provodi se od 2006. godine.

PISA je akronim od Programme for International Student Assessment, odnosno Programa međunarodnog ispitivanja znanja i vještina petnaestogodišnjih učenika. Provodi se od 1997. godine i najveće je obrazovno istraživanje na svijetu. Do sada je u njemu  sudjelovalo više od milijun učenika. U testiranju sudjeluju zemlje članice OECD-a i više od 30 zemalja partnerica.

Što je PISA?

PISA je zasnovana na dinamičnom modelu cjeloživotnog učenja prema kojem se tijekom cijelog života stječu nova znanja i vještine neophodne za uspješnu prilagodbu u svijetu koji se neprestano mijenja. Učenici ne mogu naučiti u školi sve što će trebati znati kao odrasle osobe. Da bi uspješno učili tijekom cijeloga života, trebaju imati solidna znanja i kompetencije u ključnim područjima kao što su čitalačka, matematička i prirodoslovna pismenost. Jednako tako, trebaju znati organizirati i urediti svoje vlastito učenje te biti sposobni učiti samostalno i u skupinama i prevladavati teškoće u procesu učenja. Kako bi to postigli, moraju biti svjesni svog vlastitog procesa mišljenja te strategija i metoda učenja. Iz tog razloga PISA ne ispituje samo znanja i vještine učenika, već se od učenika traži i da pruže informacije o svojoj motivaciji za učenje i strategijama učenja u različitim situacijama.

Što se ispituje?

Jedna od najvažnijih zadaća škole je razvoj pismene osobe. Nekad je ta zadaća podrazumijevala pismenost u užem smislu, odnosno da sve odrasle osobe u društvu znaju čitati i pisati. Međutim, vještina pisanja i čitanja više nije dovoljna u današnjem svijetu koji se neprestano mijenja. Sve većom ulogom prirodoslovlja, matematike i tehnologije u današnjem društvu, važni ciljevi poput osobnog ispunjenja, pronalaženja zaposlenja i aktivnog sudjelovanja u društvu zahtijevaju da odrasle osobe, osim što trebaju znati čitati i pisati, moraju biti i matematički, prirodoslovno i tehnološki pismene. Iz tog razloga PISA stavlja naglasak na tri ključna područja:

  • čitalačku pismenost
  • matematičku pismenost
  • prirodoslovnu pismenost.

Uz postignuća u trima ključnim područjima, PISA analizira i individualne, školske i sistemske čimbenike koji doprinose uspjehu učenika. Ti se kontekstualni podaci prikupljaju putem upitnika za učenike, upitnika za škole i upitnika za roditelje, a naglasak je na karakteristikama učenika, tijeku njihova dosadašnjeg školovanja, njihovim navikama u učenju, razini motivacije, stavovima prema učenju i ključnim ispitnim područjima te njihovim navikama i kompetencijama u služenju računalom. Time se omogućava zemljama sudionicama da analiziraju potencijalne utjecaje na postignuće svojih učenika. Na individualnoj razini riječ je o čimbenicima koji uključuju socioekonomski status učenika, imigrantski status te njihovo obiteljsko i kulturalno nasljeđe. Na školskoj razini ti čimbenici uključuju percepciju učenika o nastavnim metodama i školskoj disciplini, kao i socioekonomski status svih učenika pojedine škole. Na sistemskoj razini, čimbenici koji se ispituju obuhvaćaju stupanj školske autonomije te organizacijsku strukturu srednjoškolskog obrazovanja, a oni se uspoređuju s ukupnim rezultatima neke zemlje te distribucijom postignuća učenika.

Osim što ispituje znanja i vještine učenika, PISA nudi i važne pokazatelje za obrazovnu politiku i praksu otkrivajući što se sve može postići u obrazovanju na primjeru učenika iz najuspješnijih obrazovnih sustava. Ta otkrića omogućuju tvorcima obrazovne politike u zemljama sudionicama da usporede znanja i vještine svojih učenika s vještinama učenika iz drugih zemalja, da postave mjerljive ciljeve na temelju rezultata postignutih u drugim obrazovnim sustavima te da uče iz obrazovnih politika i prakse drugih zemalja. Iako PISA ne može ustanoviti uzročno-posljedični odnos između obrazovnih politika/prakse i učeničkih postignuća, ona ipak može pokazati prosvjetnim djelatnicima i stručnjacima, tvorcima obrazovne politike i javnosti na koji su način obrazovni sustavi slični ili različiti te što to znači za učenike.

  • PISA pokazuje kakva su postignuća moguća u obrazovanju.
  • PISA se koristi u postavljanju referentnih obrazovnih standarda.
  • PISA se koristi kako bi se ustanovile i razumjele relativno dobre ili slabe točke obrazovnog sustava.
  • PISA se koristi u postavljanju političkih ciljeva, odnosno mjerljivih ciljeva koje su postigli drugi obrazovni sustavi, te u donošenju smjernica za obrazovnu reformu.
    Neke zemlje povezuju nacionalna testiranja s međunarodnim obrazovnim istraživanjima, npr. umetanjem dijelova PISA testova u nacionalne ispite.
  • PISA pomaže zemljama u praćenju njihovog napretka.
    Obrazovni stručnjaci često nailaze na dilemu. Ako se na nacionalnoj razini poveća postotak učenika koji postižu bolje rezultate, neki će tvrditi da se školski sustav poboljšao. Drugi će pak tvrditi da bi trebalo sniziti standarde. No međunarodna istraživanja omogućuju praćenje napretka u međunarodnim okvirima.
  • PISA pomaže obrazovnim vlastima u optimiziranju postojeće politike. PISA prikuplja podatke o sposobnostima učenika za primjenu znanja i kompleksnog mišljenja u stvarnim životnim situacijama. Prikupljaju se i kontekstualni podatci pomoću kojih se postignuća učenika mogu povezati s brojnim čimbenicima poput kvalitete učitelja, socioekonomskog statusa učenika itd. Povezivanjem tih dvaju tipova podataka mogu se ustanoviti različite korelacije između određenih dimenzija učeničkih postignuća i niza čimbenika koji utječu na ta postignuća.

Zbog svojih obilježja PISA je danas sinonim za indikatore kvalitete školskih sustava i obrazovnih politika. Danas se zna da su kvalitetno obrazovanje i dobri obrazovni ishodi ključ ekonomskog rasta i društvenog razvitka. Suvremeno društvo zahtijeva građane koji posjeduju niz novih vještina i znanja potrebnih za stvaranje novih znanja, tehnologija i inovaciju. To upućuje na zaključak da obrazovanje za izvrsnost treba biti važan politički cilj kojemu svaka zemlja treba težiti.







Raspored sati
Vremenik provjera
Projekti i kampanje





 

Anketa
Sviđaju li Vam se naše nove stranice?






Oglasna ploča
Naša škola u medijima
CMS za škole logo
Srednja škola Stjepana Sulimanca / Dravska 41, HR-33405 Pitomača / www.ss-stjepana-sulimanca.skole.hr / ured@ss-stjepana-sulimanca.skole.hr
preskoči na navigaciju